Deze week in het witte weekblad, de ronde venen
gasgeven en remmen

Bij een burn-out is de balans verstoord tussen gas geven, het sympatisch zenuwstelsel, en remmen, het parasympatische zenuwstelsel, tussen inspanning en ontspanning. Door te lang, te veel gevraagd te hebben van jezelf ben je als het ware in de ‘overdrive’ gegaan en kan je lichaam het rempedaal niet meer bedienen. Ontspanning vinden, uitademen, even niks doen, blijkt dan ineens heel moeilijk te zijn geworden.
Runningtherapie, regelmatig en rustig hardlopen in de buitenlucht, heeft zich bewezen als middel om een nieuwe balans te vinden. De mentale én fysieke klachten die zich voordoen bij een burn-out verminderen hierdoor.

Runningtherapie helpt op een rustige en verantwoorde manier om het contact met je lijf te herstellen. Vertrouwen in jezelf terugkrijgen en de balans herstellen staan centraal. Langdurige stress zorgt voor allerlei fysieke en mentale klachten, alleen maar rust nemen werkt niet.: Je zult opnieuw moeten leren stress signalen te herkennen, manieren moeten vinden hiermee om te gaan, maar vooral ook op tijd ontspanning te vinden en je grens te vinden in wat haalbaar is.

burn-out & stress

Een burn-out krijgen is geen pretje. Dat weet ik uit eigen ervaring. Niet de weg ernaartoe, niet als je er middenin zit en al helemaal niet om er met vallen en opstaan weer uitkrabbelen.

Maar wat zegt het krijgen van een burn-out nu eigenlijk? Overkomt het je gewoon? Kun je er helemaal niks aan doen en ligt de schuld volledig bij je werkgever of je werk zelf? Wat valt je te verwijten? Of zou het kunnen zijn dat het krijgen van een burn-out jou iets wil zeggen? En wat is die boodschap dan?
Dat zijn een hoop vragen en je krijgt er allemaal mee te maken.

een vloek of een zegen?

Uiteindelijk kun je er wijzer en sterker uitkomen. Dat geldt niet alleen voor een burn-out, maar voor alle situaties waarin je met stress, angst of paniekaanvallen te maken krijgt. Waarom?

Omdat je juist door het proces van met name het herstel de mogelijkheid krijgt te gaan inzien dat jouw balans tussen draagkracht en draaglast was verstoord. En juist in deze situatie geldt: Hoe harder je gaat vechten, hoe groter de frustratie wordt.

Bewegen is bij iedere burn-out goed, hoe diep je er ook in zit.

Runningtherapie helpt je om op een heel rustige en verantwoorde manier om het contact met je lijf te herstellen. Het vertrouwen terug te krijgen en de balans terug te vinden. Stress zorgt voor allerlei fysieke en mentale klachten, alleen maar rust nemen werkt niet, maar te veel hooi op je vork nemen ook niet.

Door regelmatig in een rustig tempo te gaan hardlopen, met een coach die het zelf ook allemaal heeft meegemaakt, geef je jezelf de kans van jouw burn-out geen vloek maar een zegen te maken.

Runningtherapie is geen wondermiddel, maar het kan je geweldig helpen om de balans terug te vinden tussen inspanning en ontspanning. Je rende veel te hard en met Runningtherapie leer je weer stap voor stap te werk te gaan. Uiteindelijk zul je sterker en wijzer de burnout overwinnen en als je blijft hardlopen zul je op een andere manier met stress weten om te gaan. Ga naar een willekeurig park en zie dat je niet de enige bent!

stress herkennen

Runningtherapie helpt je letterlijk stap voor stap er weer bovenop te komen. Zijn er signalen die duiden op een beginnende burn-out? Runningtherapie werkt ook preventief, want hoe eerder je begint met hardlopen, des te eerder je ook de positieve effecten ervan zult merken in je dagelijks leven. Des te beter zul je ook in staat zijn om op tijd stress signalen te herkennen en een plaats te geven.