Intake (90 minuten)
DOEL

Het doel van de intake is om samen te bepalen of Runningtherapie wat voor jou is, welk programma het beste bij je past en welke doelen we daarbij opstellen.

meten is weten

Aan de hand van jouw rusthartslag en leeftijd wordt jouw ideale hartslag trainingszone bepaald en in een korte loopsessie kijken we heel kort hoe het met jouw huidige conditie is gesteld. Daarbij komen ook ademhalingsoefeningen aan bod die een indicatie geven van jouw stressbeleving op dat moment.

Eventueel vul je de 4DKL lijst in. Door deze lijst met vragen in te vullen kijken we in hoeverre je scoort op klachten als somberheid, angst, stress en vermoeidheid. Aan het einde van de therapie herhalen we dit en kunnen we zien of er sprake is van een vermindering van de klachten.

praktische invulling

Aan het einde van de intake bespreken we de mogelijkheden om de loopsessies vooraf in te plannen.

multidisciplinaire aanpak

Mocht jij bepaalde andere klachten hebben, zoals artrose of hartklachten, dan starten we de Runningtherapie in overleg met met jouw medische behandelaar. Dat kan ook een psycholoog of bijv. psychiater zijn zodat e.e.a. op elkaar afgestemd blijft. Hiervoor is jouw toestemming nodig.

kosten

De intake kost €40 (ongeveer 90 minuten), als je een programma gaat volgen is de intake gratis.

 

een loopsessie bestaat ALTIJD uit een vast aantal onderdelen: Warming up, core loopsessie, cooling down en napraten (optioneel).
Warming up

We doen een aantal oefeningen om de spieren op te warmen. Dit is essentieel om eventuele blessures te voorkomen, vooral als je in de ochtend nog koude spieren hebt. De warming up duurt ongeveer 5 á 10 minuten en dan gaan we, eerst stevig wandelend, al dan niet babbelend, op pad.

Core loopsessie

Afhankelijk van jouw programma gaan we 20-40 minuten hardlopen. Soms aan de hand van een schema met wandelpauzes, soms gewoon op gevoel, maar altijd op 50-75% van jouw maximale hartslag.  Ik leer je gelijk in de eerste sessie hoe je aan de hand van je eigen ademhaling simpel kunt merken of je niet te snel of te langzaam loopt. Uiteraard observeer ik jouw looptechniek en proberen we die te verbeteren. Bij een ALS  (alleen-loop-sessie) krijg je van mij vooraf instructies mee. In het begin vraag ik je mij te bellen of appen als je hebt gelopen (of niet gelopen)

Cooling down

Tussen de 5-10 minuten uitwandelen is ook weer nodig om blessures en onnodige spierpijn te voorkomen. We besluiten met noodzakelijke stretch oefeningen.

Napraten

Afhankelijk van jouw doelstellingen en problematiek praten we nog na in een coachingsgesprek, je vult jouw running logboek in en je krijgt van mij je MOPR opdracht mee.

De loopsessie gaat altijd door, behalve als door de weersomstandigheden de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.

Dat kan bijvoorbeeld als het erg glad is, of bij onweer. Als het heel erg warm is kan het voorkomen dat het beter is de afspraak naar de ochtend of avond te verplaatsen.

Wat heb je nodig?

Het belangrijkst is dat je goede hardloopschoenen hebt. Een goede hardloopschoen zit goed, heeft voldoende vering (naar verloop van tijd wordt deze minder) en een goede grip. Dit is nodig om blessures en ongelukken te voorkomen. Ik kan je adviseren hierbij en je krijgt 10% korting bij intersport duo_klein in Mijdrecht. Qua kleding is het belangrijk dat je deze aanpast aan de weersomstandigheden. Vaak is het een beetje uitproberen wat voor jou het beste werkt. Als dat je oude joggingbroek is, Go for it!

RT De Ronde Venen werkt met een CALAMITEITENPLAN

Als we vanuit locatie Vinkenkade starten dan kun je je eventueel binnen omkleden en waardevolle spullen achterlaten. Er is een W.C en in de zomer: een heerlijke duik en afkoelen in de Vinkeveense plas!

Locatie en route

In principe lopen we vanaf de Vinkenkade 75-126, 3645 AP Vinkeveen.Voor zowel de beginneling als voor diegene die al wat kilometers kan maken zijn er voldoende afwisselende & prachtige routes. Als we in een groep (max 5) lopen dan is het vrij eenvoudig om 'looplussen' te maken zodat we enerzijds contact met elkaar houden en anderzijds een ieder zijn programma kan volgen.

Op verzoek kom ik naar een door jou gewenste locatie, dat kan ook jouw woonadres zijn. Tijdens het intakegesprek kijken we naar wat voor jou handig is en wat niet. Voor de afwisseling kunnen we ook bijvoorbeeld een keer in het Amsterdamse bos of in de duinen gaan lopen. Wat jij wil!

Als dat nodig is stippelen we samen een route uit als je voor het eerst een als gaat doen.

Dat is het  leuke van HARDLOPEN, DAt kun je altijd en overal!