Ouderen kunnen beter hardlopen dan wandelen

Zoek je naar een reden om te blijven – of te gaan – hardlopen in je seniorentijd? Hier is er één: uit onderzoek blijkt namelijk dat ouderen die een aantal keer per week hardlopen, evenveel energie hebben als iemand van in de twintig jaar. Terwijl ouderen die een aantal keer per week wandelen, en dus niet hardlopen, een wandeltempo hebben van een zittende volwassene van middelbare leeftijd. Maar wat zegt dat?

‘Waar het op neerkomt is dat je jonger blijft van hardlopen, ten minste in termen van energie-efficiëntie,’ zegt Rodger Kram, co-auteur van het onderzoek in een nieuwsbericht.
De deelnemers aan het onderzoek, 15 mannen en 15 vrouwen, hadden een gemiddelde leeftijd van 69 jaar en wandelden of renden minstens drie keer per week 30 minuten. Onderzoekers maten het zuurstofgebruik en de kooldioxideproductie van de deelnemers die met snelheden bij 3, 4,5 en 6 km per uur op een loopband wandelden.
Zij vonden dat de wandelende senioren daarbij 22 procent meer energie verbruikten dan bij iemand van in de 20 jaar en bij hun hardlopende leeftijdgenoten.

regelmatig hardlopen vertraagt het verouderingsproces

‘Het is al lang bekend dat mensen bij het ouder achteruitgaan in hun maximale aerobische capaciteit, of ‘paardenkracht’, en dat geldt ook voor hardlopers,’ vervolgt Kram. ‘Wat hier nieuw is, is dat we hebben ontdekt dat oude hardlopers hun brandstofbesparing handhaven.’
Het behoud van wandeltempo tijdens het verouderingsproces is belangrijk, zeiden de onderzoekers, omdat verslechterd wandelvermogen een zeer belangrijke voorspeller is van de levensverwachting onder oudere volwassenen. De onderzoekers merkten op dat ondanks de vele voordelen van regelmatig wandelen, zoals verminderd risico op hartkwalen, diabetes, depressie en gewichtstoename, het weinig tot geen positief effect heeft op het natuurlijke wandeltempo. 

‘Het was verrassend om te ontdekken dat oudere volwassenen die regelmatig hardlopen, betere wandelaars zijn dan oudere volwassenen die regelmatig wandelen’, zegt Beck, een van de onderzoekers. ‘De les van deze studie is dat regelmatig hardlopen het verouderingsproces lijkt te vertragen en ouderen helpt gemakkelijker te bewegen. Dat komt hun onafhankelijkheid en de kwaliteit van leven ten goede.’

Tekst: Alison Wade, uit Runnersworld dec 2014

programma 'senioren' bij Runningtehrapie de ronde venen

Speciaal voor de wat ouderen onder ons (60+) is er het speciale Senioren programma. Dit programma bouwt net als de andere programma's toe naar een half uur hardlopen, maar de stapjes daarnaartoe zijn extra klein gemaakt. Er is evt. ruggenspraak met een fysiotherapeut en extra aandacht voor het sociale aspect van ouder worden. De sociale interactie die ontstaat door in een klein groepje te lopen versterkt dat. Uiteraard is er ook de mogelijkheid voor een individueel programma.