Runningtherapie

Het zeer rustig opbouwen van het hardlopen is kenmerkend voor Runningtherapie.
Je hoeft geen prestatie te leveren maar gewoon plezier beleven aan de inspanning waartoe je jezelf hebt uitgedaagd.
De rustige duurloop neemt in de therapie wel in afstand toe wat een gunstig effect heeft op o.a. de aanmaak van dopamine, endorfine, serotonine en op de afname van de afgifte van cortisol (stresshormoon). Hierdoor neemt de stresstolerantie toe en verbetert je stemming. 

Hoe werkt het?

Naast vele psychische voordelen biedt hardlopen ook een enorme verbetering van het lichamelijk welbevinden en neemt de totale belastbaarheid toe.
Het uithoudingsvermogen verbetert aanzienlijk, zodat je minder snel moe wordt. Tevens neemt de kans op een aantal lichamelijke ziekten af (bijv. hart- en vaataandoeningen, borstkanker, diabetes, obesitas).
Het bevordert dus zowel je lichamelijke als je geestelijke gesteldheid. Runningtherapie  helpt de balans te herstellen tussen gas geven en remmen 

De voordelen

Runningtherapie heeft een positieve invloed op:

  • een depressie en somberheid
  • burn-out herstel
  • het ontwikkelen en vasthouden van een gezonde levensstijl
  • het verminderen van overgewicht
  • psychosomatische klachten
  • het verminderen van angstklachten of paniekaanvallen
  • terugvalpreventie voor een depressie, verslaving of burn-out

 

Bram Bakker: 'Runningtherapie kan worden omschreven als een rustige duurloop die als therapeuticum wordt ingezet ten behoeve van mensen met (milde) depressie of andere stemmingsstoornissen.' De volledige versie van deze video kan als voorlichtingsmateriaal gebruikt worden voor verwijzers, zorgverleners en deelnemers aan Runningtherapie. Voor meer informatie: