Een loopsessie bestaat ALTIJD uit een vast aantal onderdelen: Warming up, core, cooling down en napraten (optioneel).
  1. Warming up. We doen een aantal oefeningen om de spieren op te warmen. Dit is essentieel om eventuele blessures te voorkomen, vooral als je in de ochtend nog koude spieren hebt. De warming up duurt ongeveer 10 minuten en dan gaan we, eerst stevig wandelend, al dan niet babbelend, op pad.
  2. De (hard)loop 'core'. Afhankelijk van jouw programma gaan we 20-40 minuten hardlopen. Soms aan de hand van een schema met wandelpauzes, soms gewoon op gevoel, maar altijd op 50-75% van jouw maximale hartslag.  Ik leer je gelijk in de eerste sessie hoe je aan de hand van je eigen ademhaling simpel kunt merken of je niet te snel of te langzaam loopt. Bij een ALS'je (alleen-loop-sessie) krijg je van mij vooraf instructies mee.
  3. Cooling down. Tussen de 5-10 minuten uitwandelen is ook weer nodig om blessures en onnodige spierpijn te voorkomen. We besluiten met stretch oefeningen.
  4. Napraten. Afhankelijk van jouw doelstellingen en problematiek praten we nog wat na, je vult jouw runninglogboek in en je krijgt van mij je MOPR opdracht mee.
De loopsessie gaat altijd door, behalve als door de weersomstandigheden de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.

Dat kan bijvoorbeeld als het erg glad is, of bij onweer. Als het heel erg warm is kan het voorkomen dat het beter is de afspraak naar de ochtend of avond te verplaatsen.

Wat heb je nodig?

Het belangrijkst is dat je goede hardloopschoenen hebt. Een goede hardloopschoen zit goed, heeft voldoende vering (naar verloop van tijd wordt deze minder) en een goede grip. Dit is nodig om blessures en ongelukken te voorkomen. Ik kan je adviseren hierbij en je krijgt 10% korting bij intersport duo_klein in Mijdrecht. Qua kleding is het belangrijk dat je deze aanpast aan de weersomstandigheden. Vaak is het een beetje uitproberen wat voor jou het beste werkt. Als dat je oude joggingbroek is, Go for it!

Als we vanuit locatie Vinkenkade starten dan kun je je eventueel binnen omkleden en waardevolle spullen achterlaten. Er is een W.C en in de zomer: een heerlijke duik en afkoelen in de plas! 

Je kunt, tenslotte, je goede maar vooral ook je slechte humeur meenemen. Het gaat er om dat je komt en dat je gaat lopen, alleen dan ga je de positieve effecten van de Runningtherapie ervaren.

 

Locatie en route

In principe lopen we vanaf de Vinkenkade 75-126, 3645 AP Vinkeveen, voor de routebeschrijving zie contact. Voor zowel de beginneling als voor diegene die al wat kilometers kan maken zijn er voldoende afwisselende routes. Als we in een groep (max 5) lopen dan is het vrij eenvoudig om 'looplussen' te maken zodat we enerzijds contact met elkaar houden en anderzijds een ieder zijn programma kan volgen.

Op verzoek kom ik naar een door jou gewenste locatie, dat kan ook jouw woonadres zijn. Tijdens het intakegesprek kijken we naar wat voor jou handig is en wat niet. Voor de afwisseling kunnen we ook bijvoorbeeld een keer in het Amsterdamse bos of in de duinen gaan lopen. Wat jij wil!

Als dat nodig is stippelen we samen een route uit als je voor het eerst een A.L.S. gaat doen.

Dat is het  leuke van Runningtherapie, lopen kun je altijd en overal!