Ontspanning en inspanning

Met name bij het hebben en ontwikkelen van een burn-out is er vaak sprake van een verstoring tussen het besef en inzicht dat je hebt wat je aan kan, aan wil gaan en wat niet. De  verhouding tussen draagkracht en draaglast raakt verstoord en dit veroorzaakt stress klachten. Deze klachten uiten zich bij ieder mens weer anders, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de hippocampus overbelast raakt. Één van de gevolgen is vermindering van concentratie en korte termijn geheugen.

Opnieuw leren doseren, je eigen lichamelijke grenzen leren aanvoelen zijn dan van groot belang voor je herstel. De juiste mate van inspanning is dan belangrijk. Te vaak en te intensief sporten kan het herstelproces juist ondermijnen door een toename van de stresshormonen adrenaline en cortisol.

Bewegen, op een juiste manier, stimuleert de aanmaak van groeistof van je hersenen en dat is vooral goed nieuws voor je hippocampus.

Na het sporten bewust ontspannen is daarbij van nog groter belang, want tijdens dit uitrusten word je beter.

Runningtherapie en coaching

Het RTDRV 2017 Stress Herstel Programma helpt je die balans terug te vinden. Het is de onbalans die mensen met een (dreigende) burn-out zo kenmerkt. Runningtherapie zorgt ervoor dat je weer gaat balans-eren, de ervaringsdeskundige coaching is van grote toegevoegde waarde en zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen. Hoe dat precies werkt lees je hier