Motivatie opdrachten

Net als met stress is er iets bijzonders aan de hand met het begrip motivatie.

Het woord motivatie komt oorspronkelijk uit het latijn, n.l. van 'motere' dat bewegen of in beweging zetten betekent. Als je ergens ongemotiveerd voor bent dan staat er dus ergens iets stil dat in beweging gezet wil worden. Soms ben je je daar helemaal niet van bewust en dan kunnen er problemen ontstaan; Je gaat zitten trekken, duwen en vechten maar het lukt maar niet of blijft hangen in uitstelgedrag.

Wat vaak gebeurt is dat je jezelf een doel stelt en je focust je helemaal op dat einddoel, het is je ultieme droom. Maar de weg ernaartoe is lang en je zult een aantal kleinere stappen moeten zetten om je doel te bereiken. Misschien, en dat is vaak zo met dromen, ga je iets doen wat je nog nooit gedaan hebt, je bent onzeker en er verschijnen allerlei beren op je weg.

De kans is groot dat je vast komt te zitten, hoe ga je in hemelsnaam nu je droom verwezenlijken? Het kan zijn dat je je jezelf (bewust of onbewust) gaat saboteren, je wilt wel maar 'het' (bereiken van je ultieme droom) lukt maar niet. Je gaat twijfelen aan jezelf of geeft de omstandigheden de schuld.

Het is de kunst om om kleine stapjes te gaan zetten, jezelf belonen als je zo'n ogenschijnlijk kleine overwinning hebt behaald en voilá, er zit weer beweging in. Niet dat je je droom uit het oog hoeft te verliezen, maar het gaat eerst en vooral om het zetten van die kleine stapjes. Daar mag en kun je dan ook van genieten.

Dit principe speelt vaak als je vanuit een depressie, burnout , verslaving of welke andere situatie ook komt waar je tijdelijk je zelfvertrouwen en zingeving bent kwijt geraakt. Als het even tegenzit kom je in een negatieve spiraal terecht en zie er dan maar weer uit te komen.

Wat heeft dit nu met Runningtherapie te maken?

Runningtherapie, als aanvullende therapie, kan een enorm positieve invloed hebben op je motivatie. Je komt letterlijk weer in beweging en stukje bij beetje loop je wat verder en langer. En dan is daar ook nog een Runningtherapeut die zegt dat je daarvan mag genieten! Het moet niet gekker worden.

 

Om dit werkingsmechanisme wat extra kracht bij te zetten geef ik je na iedere loopsessie een motivatie opdracht mee, een MOPR.

Zo'n MOPR kan van alles zijn, een boek of een artikel om te lezen, een oefening of ik geef je iets mee om alleen maar over na te denken. De MOPR is voor iedereen anders omdat elk mens uniek is en iedereen zijn eigen dromen koestert.

Tijdens het intake gesprek vertel ik je er graag meer over.