3 hoofdfasen van een burnout

Het hele proces van een burnout krijgen, hebben en ervan herstellen kent grofweg 3 fasen:

1. Het opbranden.

2. Het opgebrand zijn.

3. Het herstel.

1. Opbrand fase

In deze fase geef je niet toe. Je doet nóg harder je best, je gaat nóg harder vechten om alle touwtje aan elkaar te kunnen knopen, vaak een combinatie van stressfactoren op het werk en in de privésfeer samen. Je loopt op je tandvlees, gaat slechter slapen, bent vaker geïrriteerd en neemt bijvoorbeeld vaker een glaasje te veel. Je wilt volhouden en doorzetten, neem je iemand in vertrouwen? En dan is ineens de koek op. Zowel fysiek en geestelijk hou je het niet meer vol.

2. Opgebrand fase

Je doet een stap terug, dat kon niet anders. De voorraden moeten weer bijgevuld worden en je reflecteert op wat er is gebeurd. Kun je je schaamte en schuldgevoel onderkennen en accepteren dat je een burnout hebt? Zoek je hulp? Hoe moet het nu verder? Je hebt veel vragen en er is veel onduidelijkheid terwijl je ook tot rust wilt komen.

3. Herstel fase

Deze fase is vaak nog het lastigst, zeker als je er lang uit bent geweest.  Heb je kunnen achterhalen waar je tegen aan het vechten was? Kun je een stap terug doen en weer langzaamaan beginnen? De draad weer oppakken. Het kan zijn dat je door dit alles een beetje in de war bent geraakt en misschien wil je iets heel anders gaan doen.

Runningtherapie en burnout

Runningtherapie is geen wondermiddel, net zo min als er een wonderpil bestaat, maar het kan je, met name in de 2e en 3e burnout fase, geweldig helpen om de balans terug te vinden tussen inspanning en ontspanning. Je rende veel te hard en met Runningtherapie leer je weer stap voor stap te werk te gaan. Uiteindelijk zul je sterker en wijzer de burnout overwinnen.