Wie heeft er niet af en toe last van stress? Of misschien heb je het gevoel constant onder stress te staan. Onrustig, gespannen,  zo'n diffuus en onbestemd gevoel van: "Oh jee, als het allemaal maar goed gaat".

Angst om in paniek te raken en misschien gebeurt dat ook wel. Scairy is dat, je trilt, zweet, hyperventileert en schrikt je rot.

 

Hoe kom ik ervan af?

Er is iets raars met stress. Hoe harder je probeert de stress van je af te houden, hoe meer gestrest je raakt. Je probeert de omstandigheden te veranderen, maar hoe veel invloed hebben wij daar eigenlijk op?

Je neemt misschien een drankje, een joint of een pil, of je zit uren met een zak chips achter de TV. Dat geeft even verlichting, maar voor hoe lang?

Je kunt echter ook gaan inzien dat jijzelf de veroorzaker bent van al die stress, in de manier waarop je omgaat met succes, met tegenslag of verandering. Klopt het allemaal wel wat er in dat overvolle piekerhoofd rond gaat? En als je er dan echt naar durft te kijken en in je lijf voelt waar die spanning zich ophoopt, dan neem je afstand en ontstaat er rust.

Op het moment dat je stress aankijkt en omarmt, er niet voor wegloopt of tegen vecht, dan ontstaat er echt ruimte en lost de stress op.

Runningtherapie en stress

Runningtherapie is geen wondertherapie, net zo min als er een wonderpil bestaat, maar hardlopen (niet te hard) heeft een uitermate heilzaam effect op de stresservaring.

De fysiologische processen die bij het rennen optreden zorgen ervoor dat je de spanning er letterlijk uit loopt. Het psychologische effect zorgt ervoor dat je beter kunt relativeren, dat er ruimte vrij komt in je hoofd. Minder starheid en angst, meer vrijheid en motivatie.